بررسی درباره دادهنگار 193
سازماندهی دمادم
اینجا بر پایه فهرست خوشهی شناخت آچارعنصرا در دادهنگار 627، روند را پیش بردهایم
خاک:
ساختار
چلیپاوار: چرا چهاربخشی؟
برداروار: چگونه بردارها در این دادهنگار روشنگر هستند و چه پیامی دارند؟
مانند
کمرنگی و پررنگی رفتار
خوشهوار: در این دادهنگار، کارایی خوشهوار چگونه است؟
دانههای ریز خوشه، ویژگی خوشه را کم و بیش در خود دارند
هسته و دانه یا تکهای از شاخه و تنه، درخت یا گیاه و میوه اش را در گوهر خود دارد
برای همین است که یک تکه از ناخن یا مو یا استخوان جانوری زنده، میتواند شناسنامه او و پایه بازآفرینیاش باشد
گمان نکنم از روی یک تکه از یک هواپیمایی که شناسنامه او را گم کردهایم، بتوانیم آن را بازسازی کنیم
من در روستایی همجون میمند کرمان که زندگی بومی به راه است و یا در کوچنشینان، دیدهام که کم و بیش هر روستایی از پس همه کارهایش برمیآید
ساخت سرپناه، دامداری، کشاورزی، آشپزی و فرآوریها
چون کارها ساده شده و میتوانند بخشهای گوناگون را فراگیرد
پس اینگونه است که یک روستا، با 5 خانوار همچنان زنده است
و همین روستا در زمان آغاز رویشش، از یکی دو خانوار آغاز شده
یک خانه بومی کویری، سامانههای آسایش زیستی را در خود دارد، مانند بادگیر و سرداب
و نیازمند ساختههای پیچیدهای نیست که شاید بسیاری از مردم بومی از آن چندان سر در نمیآورند یا از پس خرابیاش بر نمیآیند؛ چرا که یا بلد نیستند یا ابزار و تکههایش را ندارند
همین گونه است شناخت فراگیر و زبان میان رشتهای که آچارعنصرا فراهم میکند
همهی گروه و مردمانی که این را میشناسند، در کنار شناخت جایگاه خود، آگاهی فراگیری از خوشهساری که در آن هستند هم دارند.
همچنین این کاراییها
همین دادهنگار "خوشه بررسی"
دوخال
همنشینی کلیدواژگان همرنگ ؛ 353 / باخت، گذشته، شکیبایی، آگاهی
سازوار: نگاره سازواره چه چیز را روشن میکند؟
608
آب:
جستار
نابگذار: کلیدواژهها و نمادهای ناب در این دادهنگار چگونه رخ یافتهاند؟
چکیدهوار: چکیدهیابی در جستجو، چگونه و چرا به کار میرود؟
دربر آر: این نمودار، با چه نمونههای شناختهشدهای از برنامه سازماندهی همخوانی دارد؟
مانند
حل مساله Problem Solving
تفکر طراحی
PDCA
ایکیگای
پاسخدار: با این نمودار، چه پرسشهایی پاسخ داده میشود و چه گرههایی باز میشود؟
همترازیها در "خوشهسار جام راد"
همخوانیهایی که در دادهنگاره های 629 و 631 در زمینه روش ساماندهی و نگاه به زمان (دادهنگار 102) آوردهام
آتش:
بازار
کالاکار: کاربرد این نمودار برای آنان که با کالا سروکار دارند چیست؟
آموزگار: کارکرد این نمودار در فرایند رایزنی و راهنمایی و یادگیری چیست؟ چه آموزشهایی از این دادهنگار به دست میآید؟
نیرودار: در زمینهی فراهم کردن نیروهای پیشران، چگونه از این نمودار بهره میگیریم؟
هنروار: در زمینه کارهای هنری، چگونه این داده نگار به فرایند آفرینشگری جان و سامان میبخشد؟
باد:
مردوموار
ریشهدار: ریشههای این دادهنگار به کجا باز میگردد؟
پُرشمار: چه گسترهای از مردمان و در چه شاخههایی میتوانند از این دادهنگار بهره ببرند؟
نماددار: کارایی و گوناگونی نمادهای همخوان با این دادهنگار چهها هستند؟ا
دلبرآر: چگونه فرایند این دادهنگار میتواند جان افزا و دلانگیز باشد؟