اگرچه تکنولوژی و بومیآباد را میتوانیم همتراز هم، یکجا داشته باشیم
و آن را در میانهی بردار ببینیم
دادهنگار 554
در اینجا، این دو را جداگانه نیز بررسی کردهایم
زمانی که هر یک به سویی از بردار رفتهاند
*
تکنولوژی را میتوانیم در دو گرایش بررسی کنیم
مانند بهرهگیری از رسانهها
اینکه روان مردم را
چنان دستکاری کنیم که با برنامهی خواست ما جور شود
اینکه زیرساخت، ابزار یا جنگافزارهایی بسازیم
و چنان کارهایی با آنها انجام دهیم که با برنامهی خواستمان جور شود
بنابراین شاید بتوانم بگویم
تکنولوژی به روان و کالبد، بیشتر نگاه ابزاری دارد
بو هرگاه در آن زیادهروی شود،
خواهان خواستههای فرانیاز و افسار گسیخته میشود
و دستکاریهای آن بیش از اندازه پیش میرود
همچنین نیازمند خوراک است و در تندروی، گویی سیری ناپذیر میشود و پسماند فراوان به جا میگذارد و اینگونه زیست بوم را به نابودی و آلودگی میکشاند
چه بسا، شیفتهی برتری خود شود و دست به نابودیهایی مانند کشتار تیرههای بومیان بزند
گاه چنان خو و منش و رفتارشان در خودبزرگبینی ابزاری و ماشینی به خود میگیرد، که گویی دل و جان انسانیشان از کار میافتد
و گاه بهای زیادی باید بپردازند تا این کاستی را به شیوهای مصنوعی جبران کنند
ساخت واژهی "استعمار کهن" و "قدرت سخت"، کم و بیش این گرایش را در بخش کالبدی آن نشان میدهد
و کلیدواژگانی چون "نو استعماری" و "قدرت نرم" کم و بیش به این رویکرد در بخش روانی میپردازد
*
بومیآباد را نیز در دو رویکرد ببینیم
- رویکرد آگاهی و پژوهشی
- رویکرد توانایی انجام
هرگاه در آن زیادهروی شود
این پرسش پیش میآید که چرا از دانش روز بهره نبریم؟
چرا تا این اندازه به زندگی مردمان نخستین یا جانوران نزدیک شویم؟
*
گویی هرگاه به سویی میرود، پس از چندی یا در جایی، به آن سوی دیگر باز میگردد
مگر آنکه چنان در یکسویگی خود برود، که بندِ آن از پایهی میانهروی جدا شود
*
دادهنگارههای همخوان
جستجوی بومیآباد