درجستجوی زبان میان رشته‌ای  داده‌نگاره‌ها

داده‌نگاره‌ها را برای گویا‌سازی اندیشه بکار می‌بریم.
از هنرِ دیداری در کنار کوتاه نوشته‌ها بهره می‌گیریم.
نگاره نوشته‌هایی از ساماندهی اندیشه پیش رو می‌‌آوریم.
با هر داده‌نگار، به تنهایی، تا زمانی، اندیشه‌مان را سامان می‌بخشد.
داده‌نگاره‌ها، بسیار فراوان و گوناگون، دم به دم انباشته می‌شوند.
تا امروز پیوند میان داده‌نگاره‌ها درون هر رشته و رشته‌های گوناگون اندک است.
ناهمخوانی در فراوانی و گوناگونیِ داده‌نگاره‌ها، اندیشه را آشفته می‌سازد.

به جستجوی زبان پیوند میان‌رشته‌ای هستم
تنه‌ای که شاخه‌های گوناگون را در‌بر گیرد
گمانم با ناب‌ترین دسته‌بندی پنداره‌ها، می‌توانیم به فراگیرترین آنها دست یابیم
داده‌نگار 296
*
نخست از یک دسته آغاز می‌کنیم
همه‌ی آفرینش با هم یک دسته می‌شود
239
یک در هرچیز، همان می‌شود؛ پس در دل هر چیز، یک نهفته است
یک را در میانه‌ی داده‌نگار نشاندم
238
*
سپس برای دو دسته کردن جستجو می‌کنم
نمونه‌ای می‌ یابم که در دسته‌بندی‌های زیاد و گوناگونی از دیرباز بکار رفته
‌از اندیشه‌ی کهن کیانا (چهارگوهر) یاری می‌گیرم
این دو دسته را می‌یابم
ویژگی در کُنش / ویژگی در چگونگی
این دو ویژگی هر یک در برداری دو سو شناخته می‌شوند
ویژگی در کنش، با بردارِ گرمی و سردی
ویژگی در چگونگی، با بردارِ خشکی و تری (نرمی)
با این ویژگی‌ها

گرمی از خود واگراید/ بر کنش ها می‌فزاید
سردی اندرهم گراید/ واکنش در‌می‌رباید

تر همی با نرمش آید/ از کنش در گردش آید
خشک پابرجا بماند/ با کنش همپا نیاید
294 448

* 
برای هر جفت از این واژه‌های دو سرِ بردار، نمونه‌هایی از پدیده یا پندار می‌یابیم
نمونه‌هایی در یک زمینه که روبروی هم، خشک‌تر و نرم‌تر یا سردتر و گرم‌تر می‌نمایند

*

اکنون در جستجوی چهار دسته کردن هستیم
همان شیوه‌ی چارگوهر را پیش می‌بریم
دو بردارِ سردی- گرمی و خشکی- تری را چلیپاوار بر هم می‌نشانیم
میانِ هر دو بازوی پهلوی هم از چلیپا، واژه‌ای نمادین جای می‌دهیم
اینگونه هر واژه را نمادی از دو پنداره‌ی کنار آن می‌شناسیم
چهار واژه باد و خاک آتش و آب، دو به دو روبروی هم جای می‌دهیم

باد: گرم و تر
خاک: سرد و خشک

آتش: گرم و خشک
آب: سرد و تر

و برای آنها نماد، رنگ و کلیدواژه برمی‌گزینیم
29
*
در هر زمینه از رشته های گوناگون، پدیده و پنداره ها را بررسی میکنیم
که کدام دوگانه یا چهارگانه ها را میتوانیم در این چارچوب جای دهیم
که در آن زمینه، به باد یا خاکآتش یا آب نزدیک‌تر باشد

صدها نمونه از این دسته‌بندی را در رشته‌های گوناگون بکار گرفته‌ام
بسیاری از انها پیش از این در آن زمینه بوده که با این شیوه همخوان کرده‌ام
و در  این سایت آچارعنصرا آورده‌ام
1and4elements.ir
*
این چهارگانه را با بیشتر در دو شیوه یه نگاره کشیده‌ام
چهاربخشی، چلیپایی یا چهارخانه
که از دل آن خوشه‌سار شانزده‌گانه آورده‌ام
جستجوی شانزده‌گانه
درختی یا چنبره (توروس) (از نگاه نما یا نگاه از بالا)
جستجوی توروس

جستجوی درخت
و همچنین نگاره های بدن و خانه و چارتاقی
جستجوی بدن
جستجوی چارتاقی
*
برای افزایش دسته‌بندی، از روند خوشه‌وار (فرکتال) بهره گرفتم
در دلِ هر یک از این چهار‌گوهر، همین چهار گوهر را جای می‌دهیم
می‌شود چهار در چهار، شانزده
سپس به شصت و چهار می‌رسیم

اینگونه با یادگیری چهار پنداره، دسته‌بندی پرشماری را سامان می‌دهیم
این گسترشِ زایش در خود را می‌توانیم خوشه‌ای یا چهارخانه نشان دهیم
جستجوی خوشه‌سار
*
سودمندی‌های این شیوه:
با یادگیری انباشته‌ی داده‌نگاره‌های یکپارچه، سامانه اندیشه‌مان جا افتاده‌تر می‌شود 
میتوانیم از این نمادها (پیکتوگرام) بهره ببریم
نمودارهای چلیپایی و درختی، گویای فرایندهایی هستند
گستره کاربران گوناگونی را دربر می‌گیرد (رشته ها، میزان آموختگی، زادسالِ کودک تا پیر)

کاستی:
همچنان بسیاری دسته‌بندی‌ها را در خود جای نمی‌دهد
شاید بسیاری، تا زمانی، در برابر پذیرش آن ایستادگی کنند 
*
همچنین نگاه کنید به این نوشته درباره عناصراربعه