برگرفته از سایت ویرگول (لینک)


۱) تمایز (Differentiation)

تمایز نقطه شروع برای همه برندهاست؛ و میزان تفاوت برند ما نسبت به سایر برندهای مشابه بازار را از دیدگاه مشتریان و مخاطبان نشان می‌دهد. برای اینکه بدانید میزان تمایز برندتان با رقبایتان چقدر است، باید از مشتریان بازخورد بگیرید. ببینید آیا برند شما در میان سایر برندهای رقیب می‌تواند نظر مخاطبان را جلب کند؟ آیا آن‌ها از میان محصولات دیگر قادرند محصول شما را به سادگی تشخیص دهند و تفاوت آن را با رقبا بسنجند؟

۲) ارتباط (Relevance)

ارتباط میزان جذابیت یک برند را ارزیابی می‌کند. به عبارت دیگر میزان ارتباط برند، نشان می‌دهد که برند شما تا چه اندازه برای مشتریان مناسب است؟ آیا مشتریان مایلند محصولات یا خدمات شما را خریداری کنند؟ آیا محصول شما از نظر قیمت، سهولت استفاده و برآورده کردن نیاز، مطابق میل مشتری هست؟

برای دریافتن میزان ارتباط برند می‌توانید از مشتریان خود بپرسید تا چه حد مایلند مطابق با معیارهای خود از محصولات شما خریداری کنند؟

البته ارتباط به تنهایی برای موفقیت یک برند مفید نیست. طبق مدل BAV میان تمایز برند با ارتباط همبستگی وجود دارد و ترکیب این دو شاخص با یکدیگر است که می‌تواند موفقیت یک برند را تضمین کند.

۳) اعتبار یا کیفیت ادراک شده (Esteem)

اعتبار یا کیفیت ادراک شده یا ادراک مشتری در مورد افزایش محبوبیت یک برند است و نشان می‌دهد که برند شما تا چه میزان در ذهن مشتریانتان اعتبار و ارزش دارد و مشتریان شما تا چه حد برند شما را باکیفیت می‌دانند.

کیفیت و شهرت برند، دو عامل مهمی هستند که بر واکنش مشتریان نسبت به فعالیت‌های برندسازی و بازاریابی شما تاثیر می‌گذارند.

۴) دانش (Knowledge)

دانش میزان آگاهی مشتری از یک برند و درک هویت آن را اندازه گیری می‌کند. دانش در واقع نتیجه برندسازی است و موفق بودن یا نبودن یک برند را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر میزان دانش مشتری به معنای میزان عمق آگاهی او از برند و درک او از هویت برند شما و به طور کلی آشنایی او با برند و محصولات شماست.

اگر یک برند متمایز بوده و با پرسونای مخاطب خود نیز مرتبط باشد، می‌تواند احساس قوی‌تری در مشتری نسبت به برند ایجاد کند و در نتیجه، شناخت و دانش صحیحی از برند به مشتری انتقال پیدا خواهد کرد.

  • ترکیب دو شاخص تمایز و میزان ارتباط، میزان “قدرت برند” یا Brand Strength را تعیین می‌کنند. افزایش قدرت برند، یکی از چالش‌های اصلی هر برند و شاخصی برای سنجش و پیش بینی میزان موفقیت، عملکرد و پتانسیل‌های رشد آن برند در آینده است.
  • دو شاخص اعتبار و دانش مشتری از برند در کنار همدیگر نیز، رفعت برند یا Brand Stature را می‌سازند. رفعت برند، بیشتر گزارشی از عملکرد گذشته‌ی برندینگ است و درجه‌ی اعتبار، پذیرش، شهرت و وفاداری به برند در گذشته را بیان می‌کند.

    *
    این پیام را از آقای محمد هادی بیات در لینکدین دیدم
    و در دو پیشنهادی که زیر آن آوردم، همخوانی‌های نوشته ایشان را با دو داده‌نگار آچارعنصرا نشان دادم


     
 

فائزه کثیر
ساختار برند و قدرت برند.یک توضیح چکیده برای پیشبرد یک کسب و کار. عالیه