دایره رنگ برای من از اساسی ترین پایه های گزینش رنگ برای نشانگان چهار عنصر بوده است
ما هردو آنها را بر پایه ساختار هندسی می‌چینیم
در یکی، رنگهای متضاد و در دیگری واژگان دو سر بردار را روبروی هم می‌آوریم و ساختار را پدید می‌آوریم

پس از آنکه برایم روشن شد که آب و آتش را روبروی هم و خاک و باد را روبروی هم بگذارم
آنها را در دایره رنگ جای دادم تا پیوستگی گردش را نیز دیده باشم

همان پیوستگی که در شبانه روز و گردش فصل‌های سال خود را به خوبی نشان می‌دهد
این را در داده نگاره های زیر می‌بینیم

15 ، 16 ، 18

 

آنگاه رنگ زرد یا نارنجی را برابر آتش و رنگ آبی را برابر آب جای دادم
رنگ سرخ تیره را برای خاک برگزیدم و آن را بیشتر از چاکرای چارپر ریشه که سرخ رنگ است الهام گرفتم، همچنین در نشانه شناسی، سرخ نمادی از زندگی زمینی نیز هست؛ اما تیرگی آن نشان سنگینی و چگالی زیاد آن است
همجنین نگاه کنید به 

تابش جسم سیاه
و آنگاه رنگ سرسبزی را برای باد که نشان سرزندگی و شادابی است دیدم؛ اما سبک تر و روشن تر تا نشانگر چگالی کم آن و زندگی آسمانی و مینویی یا روان باشد

 

اکنون اگر بخواهیم از رنگ های پایه و ساده برگزینیم به همان چهار رنگ آشنای آبی و زرد و سبز و سرخ می‌رسیم تا در کاربرد نام رنگ، با پیچیدگی کمتری روبرو شویم
اما اینکه در نوشته ها و نگاره ها به جای زرد از نارنجی و به جای سبز روشن گاه از سبز تیره بهره میبریم، برای خوانا شدن آن بر زمینه سفید است

داده نگار دیگری درباره رنگ آمیزی چهار عنصر
198 / 575